Når katten tisser inne

Katter er vanligvis nøye med hvor de gjør fra seg. De gjør sjelden fra seg inne. Det er ikke rart om du blir fortvilt og rådløs dersom katten din skulle få denne uvanen. Ved at man tilegner seg kunnskap om hvorfor katten begynner å gjøre fra seg inne kan en kanskje løse problemet. I de fleste tilfeller er grunnen at katten er urolig og mistilpass.

Den viktige forskjellen mellom markering og normale toalettrutiner.

Kattene bruker både urin og avføring for å markere territoriet sitt. Disse etterlatenskapene gir informasjon til andre katter om kjønn, alder og andre fysiske trekk. Katten gir beskjed om hvem som er ønsket og ikke ønsket innenfor territoriet. Katten markerer faste plasser og er beroliget så lenge den finner igjen sin egen lukt. Når en katt markerer territoriet med lukt oppfører den seg annerledes enn ved normal urinering. En katt som markerer holder halen vertikalt og logrer så vidt med haletippen. Den sender av gårde noen få dråper urin rett bakover. Katter som markerer innendørs gjør dette av markeringsgrunner og ikke for at de har vansker med å holde seg. Det er viktig å forstå forskjellen mellom disse to mønstrene.

Når katten tisser inne

Kommer katten min til å markere innendørs?

Alle katter, hanner eller hunner, kastrerte eller ikke- kastrerte markerer seg utendørs. Ikke- kastrerte katter har større trang til å markere seg enn kastrerte. Det å kastrere en katt kan redusere risikoen for at den markerer seg inne, men da markeringen ofte har følelsesmessige årsaker heller enn seksuelle, er ikke kastrering noen garantert behandling.

Hvorfor har katten min sluttet å bruke avføringskassen?

Noen ganger kan en husrein katt som er opplært til å bruke avføringskasse helt slutte å bruke denne. Den finner en annen plass i huset å gjøre fra seg på. Dette betyr vanligvis at katten er misfornøyd med avføringskassen. Katter er selektive på hvor de gjør fra seg. De liker å gjøre fra seg på en ren, rolig og usjenert plass. Dersom avføringskassen er skitten, står for nært sove- eller spiseplassen eller er plassert med fritt innsyn fra stua, kan det hende at katten nekter å bruke den. Noen ganger kan det være tilstrekkelig å fylle kassen med et dypere strølag, eventuelt å bytte strøtypen. Denne oppførselen er helt forskjellig fra markeringstrangen.

Kan innemarkering skyldes sykdommer?

Markering innendørs skyldes psykiske forstyrrelser hos katten. Veterinæren kan undersøke katten for sykdommer som sukkersyke, nyresykdommer, blæreproblemer og andre problemer som kan forårsake at katten ikke klarer å kontrollere urineringen. Det er viktig å forstå at katten tisser seg ut, og ikke markerer i disse tilfellene.

Vil irettesettelse kunne løse disse problemene?

Det er naturlig å bli forbannet når katten gjør fra seg inne. Kjefting og andre avstraffelsesmetoder fører kun til større problemer. Katten skjønner ikke hvorfor du blir frustrert. Mest sannsynlig har katten markert seg for at den var redd eller usikker. Straff vil bare forverre problemet.

Hvor vil katten min markere seg?

Katter markerer vanligvis på vertikale flater ved inngangen til et hus eller et rom. Dørkarmer er favorittstedet. De kan markere overalt, som på møbler, gardiner eller husholdningsutstyr. Noen ganger kan katter markere nye ting som tas inn i huset, til og med folk kan bli markert!

Hvordan blir jeg kvitt lukta?

Vask området med en varm fuktig klut og bruk deretter en biologisk luktfjerner. Vanlige desinfeksjonsmidler bruker ikke å hjelpe. Noen av disse midlene inneholder ammoniakk, et stoff som er vanlig i katteurin. Ammoniakken blir oppfattet som en trussel og katten vil markere seg på samme plass igjen. Dessverre kan urinlukten sitte i rundt 4 uker samme hvor mye innsats du legger i å vaske den vekk. Ved å bruke katteferomoner (beroligende lukt som katter reagerer på, mennesker kjenner ikke lukten) i området hvor katten har markert seg kan du lykkes med å unngå gjentakelse. Det kan være lurt å flytte matskålen til området hvor katten har markert seg etter at du har vasket området. Kattene gjør sjelden fra seg der de spiser. Husk på at dersom årsaken til markeringen ikke fjernes vil katten bare finne seg en ny plass å markere.

Kan markeringen stoppes?

Dersom du finner årsaken til markeringen er det gode sjanser for at du kan klare å stoppe uvanen. Det vil ofte kreve grundig detektivarbeid. Kanskje en ny aggressiv katt har flyttet til nabolaget? Dersom du har fått et nytt kjæledyr eller et nytt barn i huset kan den gamle katten bli urolig! Noen ganger kan det være lurt å gi katta et eget rom i huset hvor den er helt uforstyrret. Sett kattesenga, maten og avføringskassen i et område hvor katta er trygg. Bruk feromoner i områder hvor katten trives. Gi ekstra mye kjærlighet og følg nøye med på kattens vaner. Når problemet er løst kan du introdusere katten til huset på nytt igjen. Gjør dette gradvis, rom for rom.

Kan medisiner forhindre markering?

Noen ganger kan det hjelpe å gi katten beroligende medikamenter i en kort tidsperiode. Dette kan redusere den frykten som forårsaker markeringen. Medikamentene kan virke en kort stund, men det er svært viktig at en finner den underliggende årsaken til problemet. Hvis ikke vil problemet komme tilbake. Dersom problemet ikke går å løse kan det være fornuftig å kontakte en adferdsspesialist.