Før og etter operasjon

De fleste hunder vil gå igjennom en operasjon før eller senere i livet. Nå til dags er de fleste operasjonene på hunder relativt trygge, men resultatet av behandlingen avhenger av kvaliteten på behandlingen og oppfølging før og etter operasjonen.

Dagene før operasjon

Dersom operasjonen ikke er et nødstilfelle, kan det være fornuftig å ordne seg fri fra jobben for å kunne pleie dyret dagene etter operasjon. Sjansene for komplikasjoner under og etter operasjoner er de siste årene blitt kraftig redusert da kompetansen på både kirurgi og anestesi er blitt bedre. Oppkast er farlig når hunden er under narkose. For å redusere sjansen for dette bør du ikke fôre hunden det siste halve døgnet før operasjonen. Hunden bør ha fri tilgang til vann helt frem til operasjonen.

Før og etter operasjon

Operasjonsdagen

Rutineoperasjoner utføres gjerne tidlig på dagen. Ta med deg hunden til klinikken til avtalt tidspunkt. Selv om inngrepet kanskje er lite, så trenges det tid til å innlede anestesien. Det er en fordel om hunden har gjort fra seg før den leveres. Det kan hende at vi blir nødt til å barbere vekk en liten flekk pels på foten til hunden for å kunne gi intravenøse injeksjoner.

Når kan jeg ta med hunden hjem?

Når hunden skal opereres, vil du bli bedt om å legge igjen telefonnummer så du kan bli kontaktet. Etter rutineoperasjoner er de fleste hunder klar til å dra hjem etter et par timer. Noen dyr trenger lengre tid på å komme seg etter narkosen, og det kan hende veterinæren ønsker å ha hunden til observasjon ei stund.

Dette gjør du når du tar hunden med deg hjem

Hold hunden varm på vei hjem. Sørg for at bilen er god og varm på vinteren, etter anestesi regulerer ikke hunden kroppstemperaturen tilstrekkelig. Når du er kommet hjem bør hunden få hvile i et normalt romtemperert, stille rom til hunden er kommet seg helt etter operasjonen. Dersom hunden er vant til å ligge i bur, så legg den gjerne der. Hunden kan luftes når den klarer å bevege seg uten risiko for å falle. Prøv å holde hunden rolig, da plutselige bevegelser kan rive i stingene eller såret. Veterinæren kan skrive ut lindrende smertestillende medisiner og noen ganger antibiotika for å behandle infeksjoner. Vi skriver opp hva du skal bruke og når for å gjøre medisineringen lettere.

Uønskede ufarlige effekter som følge av narkosen

Det er vanlig at hunden kan være ”sløv” flere timer etter generell narkose. Den vil sove lengre og dypere enn vanlig. Hunden kan være ustødig på føttene og kan trenge litt støtte når den skal gjøre fra seg. Det kan hjelpe og varme opp maten og håndfôre hunden dersom appetitten er dårlig etter narkosen. Dersom hunden kaster opp må du bare gi den vann og ikke noe fast føde de neste 24 timene. Gi beskjed til veterinæren dersom hunden kaster opp mer enn en gang. En slange føres ned i hundens luftrør under narkosen for å holde åpne luftveier. Dette kan føre til mild hoste et par dager etter operasjonen. Tegn på at noe er galt

Dersom hunden har dårlig matlyst, er ”vimsete” og lat og beveger seg ustødig, selv 24 timer etter narkosen, bør du ringe veterinæren og spørre om råd. Kontakt veterinæren snarest dersom du ser at stingene går opp, at du ser antydning til infeksjon, at hunden hovner veldig opp om urovekkende blødning skulle oppstå.

Slik forhindrer du at hunden tygger på stingene

De aller fleste hunder slikker på stingene etter operasjonen dersom de får mulighet til det. For å forhindre dette må hunden bruke krage. En sjelden gang er det tilstrekkelig å bandasjere området. Mange tror at slikking er rengjørende. Dette er helt feil da hundespyttet er fullt av potensielt farlige bakterier.