Lavt stoffskifte – Hypothyroidisme

Hypothyroidisme vil si at skjoldbruskkjertelen, thyroidea, til hunden produserer for lite skjoldbruskkjertelhormon, thyroxin (T4). Kjertelen krymper i størrelse som følge av at hundens egen kropp angriper kjertelen. Årsaken til dette er ikke forstått. I sjeldne tilfeller kan sykdommen skyldes en svulst i hjernen, eller også være en bivirkning ved annen sykdom.

Denne sykdommen forekommer oftest hos hunder som er over 2 år gamle, spesielt i 4- 8 års alderen. Det er spesielt store og mellomstore hunder, for eksempel Retrievere, Settere, Doberman og Boxere som får denne sykdommen. Schäferhunder rammes sjelden. Sykdommen er også svært sjelden hos katter.

Hypothyroidisme

Hvordan vet du om hunden din lider av hypothyroidisme?

Mangelen på skjoldbruskkjertelhormon gjør at hunden får symptomer som skyldes lavt stoffskifte. Disse endringene kommer snikende. Dersom du synes hunden din virker mer sliten i år enn i fjor bør du ta den med til dyrlegen og få den undersøkt. Vanligvis vil du også synes at pelsen har forandret seg.

Pelsen vil bli tynn og tørr. Ofte vil den miste mye hår, gjerne flekkvis, som regel like mye på begge sider av kroppen. Den kan få fargeforandringer i huden. Vanligvis vil den ikke ha kløe, men dersom huden blir fettet (seborrea) og eventuelt infisert sekundært, vil hunden begynne å klø. Den kan få høyt kolesterol (noe som man ser på blodprøve) og kan bli blodfattig. Den vil fryse lett, ha litt lav kroppstemperatur, kan ha blitt litt sløv og vil helst ligge rolig, inne, gjerne nær peisen eller ovnen. Den sover mye og har langsom hjerterytme. Løpetid hos tisper blir sjeldnere og kjønnsdriften hos hannhunder blir unormalt nedsatt.

Dersom hunden ikke behandles for denne sykdommen er den på sikt dødelig.

Vanlige grunner til at man oppdager hypothyroidisme

• · Hudproblemer En hypothyroid hund har tynn pels, tørr hud, og eventuelt skorper og sår på begge sider av kroppen. Det er viktig å utelukke parasitter dersom hunden klør. Dersom huden er infisert vil hunden trenge antibiotikabehandling og vask med spesialsjampo.
  • · Slapphet En hypothyroid hund er betydelig slapper enn normalt. Det er viktig å utelukke at dette ikke skyldes dårlige hofter eller andre problemer i bevegelsesapparatet.

Dersom hunden din har et av disse symptomene kan den din lide av hypothyroidose.

Hvordan finner man ut om hunden har lavt stoffskifte?

En enkelt blodprøve gir oftest svaret!
Dyrlegen tar en blodprøve og sender denne til et laboratorium hvor det undersøkes hvor mye skjoldbruskkjertelhormon (T4) som finnes i blodet. Det undersøkes også for TSH, som er hormonet som produseres i hypofysen og som stimulerer skjoldbruskkjertelen. Samtidig undersøker man ofte for kolesterol og eventuelt de vanlige blodparametrene for å finne ut om hunden er blodfattig. Dersom den er blodfattig på grunn av hypothyroidose vil imidlertid dette rette seg av seg selv når hunden får medisin. Hunden behøver ikke å faste før denne prøven taes. Hormonet finnes også i en form i blodet som kalles for T3. Dette er det som regel ikke nødvendig å undersøke fordi det er sjelden at T3-innholdet i blodet er betydelig endret. Det samme gjelder for målinger av mengden fritt T4, en annen variant av hormonet.

Verdiene i blodprøven

• Primær hypothyreoidisme: Serum T4 vil være lavere enn 15 nmol/l og TSH vil være høyere enn 0,6 µg/l.
  • Andre årsaker: Serum T4 vil være lavere enn 15 nmol/l og TSH vil være lavere enn 0,6 µg/l.

Hypothyroidisme er heldigvis enkelt å behandle med medisiner. Behandlingen er i de aller fleste tilfeller vellykket, selv om det dreier seg om medisinering resten av livet. Levothyroxin er skjoldbruskkjertelhormon i pilleform. Preparatet heter Thyroxin-Natrium® 15 µg tabletter. Doseringen er som regel 0,1 mg per 5 kg vekt 2 ganger daglig. Vanligvis ser man betydelig forbedring allerede i løpet av 1-2 uker, men det kan gå 3-6 måneder før man virkelig merker at hunden er frisk igjen. Dersom man ikke ser noen forbedring i løpet av 2-3 uker kan man øke dosen i samråd med dyrlegen med 0,1 mg per dag per uke til man synes det hjelper. Uansett bør nivået av thyroxin i hundens blod kontrolleres etter en tids medisinering, for eksempel etter 3 måneder.

Bivirkninger

Det er få bivirkninger kjent ved å gi en hypothyroid hund Thyroxin-Natrium®, men man kan se overdosering. Symptomene på dette er først rastløshet, pesing og stor drikkelyst. Etter hvert kan man se økt hunger, på lengre sikt vekttap og aggresjon . Da må dosen reduseres, for eksempel med 0,1-0,2 mg.

Hvert halvår bør behandlingen kontrolleres ved å ta en blodprøve og undersøke nivået av thyroxin i blodet.