Å ha hund

Klø en hund og du vil få en venn for livet

Hundens helseråd

For å kunne vite om hunden din er syk eller plaget på noen måte må du kjenne til hvordan hunden er når den har normal helse.

Drektighet og valping

Tispa kan endre oppførselen allerede noen få dager etter paringen. Den blir roligere og oppfører seg mer verdig.

Forgiftning

Hvert år forgiftes et stort antall hunder og katter helt unødvendig. Paradoksalt nok er det dyreeierne som uvitende forårsaker dette.

Fôring av hunden

For å forbli sunn og frisk, har en hund bruk for en balansert kost som inneholder alle næringsstoffene.

Forsikring

Ved sykdom og ulykker er det ofte betryggende å ha en forsikring som dekker utgifter til behandling av kjæledyret ditt.

Førstehjelp

Det er vanskelig å gi førstehjelp til et skadet og panikkslagent dyr. Det hjelper om dyret er vant til all slags håndtering til hverdags.

Hjertelidelser

Hjertelidelser blir mer og mer vanlig hos hunder. Dette skyldes blant annet at hundenes gjennomsnittlige levetid øker som følge av stadig bedre daglig pleie.

Hofteleddsdysplasi

Hofteleddsdysplasi (HD) er en utviklingsfeil i hofteleddene som kan angå ett eller begge hofteledd. Defekten består i at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre.

Lavt stoffskifte

Hypothyroidisme vil si at skjoldbruskkjertelen, thyroidea, til hunden produserer for lite skjoldbruskkjertelhormon, thyroxin (T4).

Kennelhoste

Hosten er meget smittsom, og vil spre seg hurtig blant hunder som er i kontakt med hverandre. Hosten kan i noen tilfeller vedvare i opptil en måned.

Korsbåndsruptur

Avrivning av korsbåndet i kneet er en vanlig skade hos hunder. Dersom leddbåndene er avrevet er det nødvendig å erstatte disse ved hjelp av en kneoperasjon.

Livmorinfeksjon

Pyometra eller livmorinfeksjon er vanlig forekommende hos eldre og middelaldrene tisper. Pyometra forekommer også hos katter, men dette er sjelden.

Nyttårsaften

Reaksjonene dyrene viser er naturlige instinkter på redsel. Dyrene forsøker å flykte unna trusselen. Hos en del hunder kan disse reaksjonene komme først i senere leveår.

Før og etter operasjon

Nå til dags er de fleste operasjonene på hunder relativt trygge, men resultatet avhenger av kvaliteten på behandlingen og oppfølging før og etter operasjonen.

Overvekt

Overvekt har de siste årene utviklet seg til å bli et vanlig helseproblem hos hunder og katter. Man ser at opp til 40 % av kattene og 20-30 % av hundene lider av overvekt.

Pelsmidd

Pelsmiddene kan smitte mellom dyreartene og til menneske, men vil kun overleve på sin respektive art.

Tannkjøttbetennelse

Periodontitt rammer tannkjøttet og dets tilheftning til tennene. Får periodontitten utvikle seg vil tennene løsne og til slutt falle ut.

Ultralyd

Narvik dyreklinikk har to ultralydapparat, et bærbart som vi kan ha med oss ut i felt, og et stasjonært farge dopplerapparat.

Ørebetennelse

Kløende eller smertefulle ører er et vanlig problem hos våre hunder. Ytre ørebetennelse viser seg vanligvis med kløe og ubehag.