Eierinformasjon om brachycephale raser

Avl på korte hoder har medført mange endringer og problemer for hundene. I løpet av få år har raser utviklet seg fra middels lang nese til nesten ikke å ha nese mer og skallen har blitt flat og kort.

Dette har selvsagt mange konsekvenser:

• Det blir et overskudd av hud som ligger som en stor hudfold over nesen. Her blir det varmt og fuktig og gode forhold for oppvekst av bakterier og sopp.
  • Den flate skallen medfører også at øyehulen blir flat og øynene stikker mer ut enn på andre hunder. På denne måten blir øynene lettere utsatt for sykdom og skade.
  • Nesebrusken blir liten og nesevingene faller sammen over neseåpningen. Det blir vanskelig å puste inn gjennom nesen, noe hunden egentlig skal gjøre. I tillegg så er det ved å puste gjennom nesen at hunden regulerer temperaturen og kvitter seg med varmen.
  • Selv om nesen og skallen er blitt kortere, så er mengden bløtvev i nese og svelg nesten uendret. Det blir altså mer vev komprimert på et mindre område. Noen av problemene her er da en lang og fortykket bløt gane, noen har også en stor tunge, overskudd av brust inne i nesen og trang inngang til luftrøret.
  • På noen raser (bla. mops og engelsk bulldog) er luftrøret også trangt og brusken i luftrøret er mykere enn normalt. Dette kan medføre kollaps av luftrøret.
  • Da hodet og dermed kjeven er mindre, så blir det mindre plass til tennene. Disse står ikke lengre ved siden av hverandre, men snur seg og ender opp på tvers. Dette medfører oppsamling av mat og skit mellom tennene og større fare for tannkjøtt betennelse.
  • Ettersom dyret sliter med å puste, vil den være mer i ro og ha lettere for å legge på seg. Overvekt vil også forverre det eksisterende pusteproblemet.

Tegn på at hunden sliter med å puste er:

• Det kommer lyder når hunden puster. Normalt skal man ikke høre når hunden puster, verken i ro eller ved lett aktivitet.
  • Snorking når den sover
  • Den peser mye
  • Den har nedsatt kondisjon/ tåler lite aktivitet
  • Den tåler lite varme
  • Den har anstrengt pusting selv ved lett eller ingen anstrengelse.
  • Den får blå slimhinner
  • Den besvimer

Har hunden disse symptomene, bør den inn til en veterinær til vurdering for operasjon.

Ved operasjon blir et lite stykke brusk fjernet fra begge sider av nesen slik at nesevingene løftes utover og neseåpningen blir større. Det lange bløte gane blir kortet ned og av og til må inngang til luftrøret også opereres. Dersom også mandlene er store, vil de også fjernes.

Hva kan du ellers som eier gjøre dersom du merker en eller flere av symptomene?

• Begrens turer og aktivitet når det er varmt
  • Kjøle ned hunden på varme dager. Dette kan innebære kalde bad eller fuktige, kalde omslag.
  • Ikke la hunden brukes i avl
Brachycephale raser