Kennelhoste

Kennelhoste er en ufarlig sykdom hos friske hunder. Den kan bli alvorlig for valper, gamle hunder og nedsatte hunder. Hosten er meget smittsom, og vil spre seg hurtig blant hunder som er i kontakt med hverandre. Hosten kan i noen tilfeller vedvare i opptil en måned.

Hva er kennelhoste

Kennelhoste skyldes en kombinasjon av ulike virus og bakterier. Disse kan være herpesvirus, adenovirus, Bordetella bronchiseptica og parainfluensavirus. Disse agensene gir irritasjon av luftrøret og forårsaker hoste. Hosten kalles kennelhoste fordi den er så smittsom at hvis en hund i en kennel får sykdommen vil snart alle de andre hundene også bli smittet.

Kennelhoste

Skal du ha hunden din i kennel

Dersom du skal sette hunden din i pensjon for noen dager er det fornuftig å revaksinere hunden et par uker før du plasserer den. Dette vil en fornuftig kenneleier kreve. Grunnen til at en bør revaksinere nært inntil pensjonstiden er at vaksinen mot kennelhoste har forholdsvis kort varighet.

Symptomene på kennelhoste

Sykdommen forårsaker tørr, skrallende hoste. Ofte hoster hunden så voldsomt at den nesten kaster opp. Det kan også virke som om at hunden har satt noe fast i halsen og holder på å kveles. De fleste hunder virker friske bortsett fra hosten. Noen får høy feber noen få dager. Hosten er ofte på det verste etter et par dager, og roer seg så for å bli helt borte etter 14 dagers tid. Av og til kan hosten vare opptil en måned.

Diagnosen

Dyrlegen stiller oftest diagnosen etter å ha hørt symptomene. Det er sjelden nødvendig med andre undersøkelser enn temperaturmåling og en kikk i halsen på hunden.

Det finnes ingen behandling som kurerer sykdommen. Hunden må bekjempe sykdommen selv. Dersom det utvikler seg en sekundær bakterieinfeksjon i halsen eller i lungene vil dyrlegen skrive ut antibiotika. Antibiotika vil ikke kurere hosten. Antibiotika gjør heller ikke hunden ufarlig for å smitte andre hunder. Slimløsende hostesaft må ikke brukes. Det kan være aktuelt å bruke tabletter for å dempe hosten.

Støttebehandling

Som hos mennesker utløses hoste av mosjon, opphisselse og kald luft. Dersom hunden din har fått kennelhoste bør den få være i lune omgivelser. Mosjoner minst mulig. Prøv å unngå situasjoner hvor hunden vil bjeffe, da dette helt sikkert vil utløse hosteanfall. Bruk sele i stedet for halsband. TA HENSYN, Husk på at andre hunder kan få sykdommen fra hunden din. Isoler hunden din og ikke la den treffe andre hunder før en uke etter at den har sluttet å hoste.

Kan kennelhoste forhindres

Ved hjelp av vaksinering kan en forebygge kennelhoste. Vaksinen virker dessverre ikke noe særlig lengre enn 6 måneder. Selv om hunden er vaksinert garanterer ikke dette at ikke kennelhoste kan oppstå. Dette skyldes at det er flere ulike virus og bakterier som kan forårsake kennelhosten. En klarer ikke å utelukke alle disse ved hjelp av vaksinering. Vaksinene er utviklet for å forebygge mot de vanligste agensene.
Dersom du får nyss i at det er kennelhoste i nærmiljøet så er det fornuftig å isolere hunden din fra andre hunder.

Smittevei

Kennelhoste smitter gjennom direktekontakt eller ved at dråper med smitte farer gjennom lufta. Smitten overlever ikke lenge i lufta, så hunder må være nær hverandre for å kunne overføre sykdommen.
Vær oppmerksom på at hunder som ikke hoster kan være smittet og være smittefarlige.