Forfangenhet (Laminitt)

Forfangenhet er en vanlig lidelse som en til dags dato ikke forstår så godt. Det er viktig at du kjenner konsekvensene av forfangenhet og at du kjenner til hvordan du best kan unngå lidelsen.

Hva er forfangenhet?

Forfangenhet er en meget smertefull lidelse i hoven. Lidelsen skyldes forandringer i hovens normale blodtilførsel, noe som forårsaker hevelse (betennelse) som kan føre til at hovens struktur svekkes. I meget alvorlige tilfeller kan hovbenet rotere eller synke ned i hoven og i verste fall kan spissen av hovbenet bryte igjennom hovsålen.

Forfangenhet kan forekomme i to former: akutt og kronisk. I akutte tilfeller oppstår symptomene hurtig og er meget alvorlige. Kroniske tilfeller er tilfeller som ikke har latt seg kurere fullstendig. Disse er ofte mindre alvorlig, men hesten vil oftest være plaget resten av levetiden.

Forfangenhet

Hvordan oppdager jeg forfangenhet?

Blant symptomene på akutt forfangenhet ses følgende:

• Hesten beveger seg lite og er halt (ofte på flere bein). Haltheten ses spesielt når hesten leies i sirkler eller når den går på hardt underlag.
  • Unormal gange – hælen (drakten) settes ned før tåen.
  • Karakteristisk kroppsstilling – hesten står med understilte bakbein og fremstrakte forben.
  • Hovene er varme med forsterket pulsasjon i koden.
  • Smerte rett foran strålespissen når der trykkes hardt på sålen.

Blant symptomene på kronisk forfangenhet ses følgende:

• Ringer i hovveggen som er bredere i hælen enn i tåa.
  • Blodutredninger i sålen.
  • Den hvite linjen blir bredere, eventuelt med dannelse av byller.
  • Senkning av sålen, eller flate såler.
  • Steile hover på grunn av kraftigere vekst av hælen i forhold til tåa..
  • Forfangne ponnier på kraftig beite har ofte en tykk kam på halsen som føles hardere enn vanlig i sykdommens tidlige stadier.

Hva bør jeg gjøre dersom hesten min har disse symptomene?

Hvis hesten din viser symptomer på akutt forfangenhet bør du ringe dyrlegen – forfangenhet krever akuttbehandling. Hesten din har mye større sjanse for å komme seg dersom behandlingen startes tidlig.

Før dyrlegen rekker å være på plass kan du gjøre det mer behagelig for hesten ved å:

• Ta den inn fra beitet dersom den står ute.
  • Gi den et mykt underlag å stå på (mye sagspon, papir eller sand).
  • Fjerne alt fôret (ikke fjern vannet).
  • Oppfordre hesten til å legge seg ned for å minske trykket på hovene.

Kronisk forfangenhet krever ikke akuttbehandling men det er viktig at du kontakter dyrlegen med det samme du oppdager symptomene for at spørre om råd.

Men jeg trodde at det kun var feite ponnier som ble rammet av forfangenhet?

Alle hester kan rammes av forfangenhet, men noen hester er mer tilbøyelige til å få lidelsen enn andre. Faktorer som gjør at en hest vil være mer tilbøyelig til å utvikle forfangenhet er:

• Rase – ponnier og store raser, som f.eks. trekkhester, er mer tilbøyelige.
  • Fedme.
  • Fôr som inneholder store mengder karbohydrater, f.eks. havre.
  • Plutselige fôrskifter eller foretning – spesielt foretning med friskt gress.
  • Alvorlig kolikk.
  • Hardt arbeid på fast underlag.
  • Alvorlig infeksjon eller sykdom som gir høy feber, f.eks. lungebetennelse eller tilbakeholdt etterbyrd etter følling.
  • Overbelastning av et bein pga. beskadigelse av et annet bein.

Behandlingen av hesten vil avhenge av hvor alvorlige symptomene er, og vil eventuelt omfatte følgende:

• Behandling av den underliggende lidelsen, f.eks. lungebetennelse, tilbakeholdt etterbyrd, osv.
  • Væsketerapi hvis hesten er dehydrert.
  • Legemidler for å redusere hevelsen og lindre smerten (anti-inflammatoriske midler), for å bekjempe infeksjon (antibiotika), og for å forbedre blodtilførslen til hovene (antikoagulantia og vasodilatatorer).
  • Hvis hesten har forspist seg kan det gis parafin med nesesvelgsonde for å påskynde uttømning av tarmen.
  • Fôrendring.
  • Hovbyller dreneres.
  • Det kan tas røntgenbilder for å følge hestens fremskritt.
  • Terapeutisk beskjæring, såle, spesialsko. Dyrlegen vil snakke med hovslageren for å finne den beste løsningen for hesten. Dyrlege kan legge midlertidige klosser dersom hovslageren ikke kan komme med en gang.

Det er viktig at du følger dyrlegens instrukser nøye og at du underretter han eller henne om eventuelle fremskritt eller tilbakeskritt.

Dessverre kan forfangenhet gi omfattende, uhelbredelige skader i hovene. Dette skjer oftest når behandlingen ikke starter hurtig nok. I disse tilfellene vil hesten aldri bli smertefri, og avlivning er den eneste løsning.

Vil jeg kunne ri hesten min igjen?

De fleste hester som blir behandlet for forfangenhet vil kunne ris på igjen. Dette avhenger av hvor alvorlige symptomene er og hvor godt hesten reagerer på behandlingen. Du bør ikke ri på hesten før dyrlegen har sagt at dette vil være risikofritt. Når en hest har vært plaget med forfangenhet en gang er det stor sannsynlighet for at den kan bli plaget igjen så det er svært viktig at du er oppmerksom på symptomene videre. Ikke ri dersom du mistenker at forfangenhet er på vei!!

Hva kan jeg gjøre for å forhindre at forfangenheten kommer igjen?

For å forhindre gjentatte tilfeller av forfangenhet er det viktig å gjøre visse varige endringer i hestepasset.

• Bruk elektrisk gjerde for å dele opp beitet og begrense adgangen til grønt gress. Spesielt tidlig om våren når gresset kommer.
  • La hesten gå på mykt underlag.
  • Ikke slipp hesten ut på beitet når det er frost.
  • Begrens mosjon på hardt underlag.
  • Ri hesten daglig.

Dyrlegen kan gi råd om andre viktige forebyggende forholdsregler som:

• Bruk fôr med tilstrekkelig næring uten for stort innhold av karbohydrater..
  • Slankekur hvis hesten veier for mye.
  • Regelmessig hovpleie, bl.a. regelmessig beskjæring.
  • Forbedret kontroll av parasitter og beskyttelse mot sykdommer ved hjelp av vaksinering.
  • Kosttilskudd for å fremme veksten av sunne hover.